Monday 18 February 2013

mawar


aku mawar berlingkar pagar berduri
kumbang singgah kerana merah kelopakku
makin didekati,makin sakit ia rintih
pagar berduri
berbisa

aku mawar berlingkar pagar berduri
aku gah pada tanah selagi akar bungkam di bumi
singgah ia kerana harumku
makin didekati,makin sakit ia rintih
pagar berduri
berbisa

aku mawar berlingkar pagar berduri
ia datang kerana manis maduku
lebih manis dari madu si pari pari awan ke tujuh
makin didekati,makin sakit ia rintih
pagar berduri
berbisa

aku mawar berlingkar pagar berduri
ingin dipetik berdarah cebisan naluri
merah darah jadi gadaian
mekar menguntum kaburi panca
makin didekati,makin sakit ia rintih
pagar berduri
berbisa

aku mawar berlingkar pagar berduri
belum hilang seriku gemerlapan 
kerlipku hingga keliru aku dan bintang kejora
belum hilang merahku walaupun dengan mata hati
pelangi pun tak pernah muncul kerana cemburu akan aku
tiung tak berkicau 
pagar berduri
berbisa

aku mawar berlingkar pagar berduri
namun pagarku tidak akan lagi berduri
pada kumbang yang mutlak
ia akan rentasi juga walau tercerai jasad
kerana ia tahu hargaku setinggi nilam
ia akan sakit,tapi tak kan rintih dan kecundang
kerana ia tahu maduku penawar luka yang lebih dalam..
luka yang bukanlah calang calang luka
bukan luka dek pagar berduri
 timbangan sakit pagar berduri dengan manisnya maduku
ia tak kan bandingkan


aku mawar berlingkar pagar berduri
ku tunggu kumbang yang belum lagi ku temui itu
kumbang yang ingin memetik ku 
dan semai daku dalam taman hatinya
kumbang yang tahu membayar harga darah
kumbang yang tegar korban sepuluh semesta

aku mawar berlingkar pagar berduri
tak kan selamanya berduri
untuk yang bijak mengenal manikam
aku tahu ia akan datang
aku tahu..
ia yang punyai hati sekuat gelombang ketiga lautan terakhir bumi


aku mawar berlingkar pagar berduri
kembangku bukan dunia biasa
hanya untuk ia yang tahu 
pagarku hanya jadi titian
untuk ia datang kepadaku
ia yang cantik jiwanya
Tuhan tahu saja masa itu akan tiba
ia akan datang :)
.................


No comments:

Post a Comment