Thursday 19 July 2012

wash out carbon dioxide


my life ain't so dynamic
.:static:.

orang kata tentang "hijrah"
perpindahan dari satu keadaan atau tempat ke satu yang lain
diam seketika...
dan aku mula menghayati apa konsep "berpindah" itu..
(it's ramadhan..but x kan nak cakap pasal hijrah time maal hijrah je kan.. )
pada mulanya...
aku berfikir..
hijrah ni sesuatu yang macam..
"kalau x pandai cuba jadi pandai"
"kalau x kaya cuba jadi kaya"
"kalau sekian2....cuba jadi sekian2"

kemudian...
aku cuba jadi pandai...
aku cuba tukar segalanya...
cuba...

kemudian aku mula rasa seperti tiada apa yang berubah..
cuba dan cuba dan cuba...
tiada satu pun yang berubah...
keadaan..semua sama

satu hari rasa macam....
"apa bakti aku pada diri sendiri...."
"kenapa hidup aku statik sepanjang masa..."
"kenapa dugaan yang aku lalui ni...tak nak pergi"
"kenapa......"

dan pada suati hari ni juga....
aku mula berfikir...
kenapa aku berfikiran sempit selama ni...

dan sebenarnya...
hidup ni tak la statik pun...
semuanya berubah cuma aku yang tak sedar dan kurang bersyukur...
aku tak nampak perubahan tu..
=(

kalau pasal kenapa aku tak leh pandai macam orang lain...
padahal sebenarnya aku merujuk pada result2 aku semase ke semase..
aku nak jadi macam dia..orang tu..orang ni...
padahal Allah tak pandang result...
Allah pandang usaha...usaha kearahNya..
suatu hari aku mula terdetik...
"usaha sungguh2....biar Allah pandang...biar Allah sayang..."
dan pada saat itu...aku mulai rasa hidup aku "bergerak"
tambah dengan rasa bersyukur...
ia gerak lagi laju...
dan aku mula rasa gembira dengan hidup aku...
dan aku faham...
apa yang aku usahakan...dan kepada siapa aku tujukan matlamat hidup ni..
dan apa destinasi yang kita pilih...
itulah hijrah...

dan aku maksudkan kepada semua perkara..
bukan akademik saja(medically obsessed..hahaha)

yang zahir...mahupun yang tersirat :)

dan kalau rasa tersepit dengan masalah...

......


itu maksudnya...

i'll pray harder..
i'll work on it harder..

dan apa2 pun yang aku lalui...berat mana pun hidup ni...hebat  mana pun masalah..
rahmat dan kasih sayang Allah LAGI..HEBAT....

and for what doesn't kills me..makes me stronger..=)

.:move:.




No comments:

Post a Comment