Thursday 15 November 2012

my lateral spinothalamic pathway


satu hari apabila berjalan seorang diri di satu lorong yang sangat gelap.
samar-samar terlihat satu bayangan muncul dari kabus tebal menutup bintang-bintang malam
.............
jantung kencang tatkala diacu bilah tajam tepat ke arah jantung
dalam fikiranku,sakit yang teramat apabila bilah itu ditusuk sedalam-dalamnya
..............
kemudian
.............
apabila aku sedarkan diri,aku bertanya apa yang terjadi pada hakikatnya
kenapa aku di sini dan kenapa ada parut kesan tikaman pada tubuhku
..............
2 tahun kemudian..
..............
ketika memasak untuk sarapan pagi bersama yang tersayang
"mama...kenapa mama hiris jari mama sekali dengan sayur-sayur itu"
lihat pada tab sinki..ya Allah..darah mengalir seperti pili air terbuka dan lupa ditutup
kenapa aku tak rasa sakit 
kenapa aku masih tersenyum
................
"sayang,mama tak rasa sakit sebab mama pernah rasa sakit yang betul-betul menyakitkan suatu hari dahulu..dan mematikan segala saraf-saraf untuk menerima kesakitan-kesakitan kecil yang akan datang"
...............

memang jantungku tidak seperti dahulu
tetapi aku tak rasa sakit lagi 
................
meneruskan hidup tanpa rasa sakit
dan tak rasa takut lagi
................

alhamdulillah..
for what that make me scared in my life
is actually a gift for me to walk for another miles further
it's inoculated deeply inside the soul
and make me strong like i was before :)

"The secret of success is learning how to use pain and pleasure instead of having pain and pleasure use you.
 If you do that, you're in control of your life. 
If you don't, life controls you."
and the most important..

faith in God is a concept by which we measure our pain..=)

 




6 comments: